Geen nieuws Toch Station nieuws

Station Harderwijk
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

 Op dit moment worden strategisch de voorbereidingen getroffen voor de 'Tunnel' onder het station van Harderwijk. Terwijl vorige week de gemeente Harderwijk niks te melden had. Zoals geld vrijmaken voor de gewenste parkeergarage bij het nieuwe Randstadspoor Station Harderwijk voor 2012 Maar ook de gedachten voor een derde tunnel onder het spoor bij de Deventerweg. Dit is allemaal te lezen in het Uitvoeringsplan GVVP 2012. In dit artikel een overzicht van de relevante en interessante verzoeken om geld op rondom het Station van Harderwijk.

.



Plannen
In het Verkeersstructuurplan, (Mobiliteitsvisie en Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) bevat de verkeers visie van de gemeente Harderwijk. Het plan bevat deelaspecten (o.a. parkeren, openbaar vervoer, fiets en verkeersveiligheid) projecten aangegeven voor de komende jaren. 

In het Uitvoeringsplan GVVP wordt een overzicht gegeven van de planning van de verkeerskundige projecten uit het GVVP voor de komende jaren., te beginnen met de projecten die zijn opgenomen in de Concernplanning voor 2012.
Hieronder een overzicht van de relevante zaken voor het stationsgebied en omgeving.



Tunnel Weisteeg

2012
Onderzoek/analyse (gecombineerde) locatie Stadswei - Westermeenweg en Drielandendreef – Westermeenweg. In afwachting van planstudie Randstadspoor. Inzetten op ongelijkvloerse kruising tussen Weisteeg en Drielandendreef, onder spoor / Westermeenweg, dekking uit uren

Stationsomgeving Bestemmingsplan; Verdere uitwerking plannen (toekomstige) P+R bij NSstation (voorsorterend op Randstadspoor en eventueel latere IC-status) in het kader van de herontwikkeling Stationsgebied, financiële dekking uit uren.

Optimalisatie van Stadslijn 3, Drielanden – station Harderwijk – Binnenstad Harderwijk v.v. (zowel qua capaciteit als in lijnvoering), financiële dekking uit uren

Opstellen Parkeernormennota (als uitbreiding/toevoeging aan de bestaande
parkeerfondsregeling/ afkoopregeling) 2011/2012, financiële dekking uit uren

Verrichten onderzoek parkeren grote voertuigen (Vrachtwagens), financiële dekking uit uren  Opstellen Actieplan Verkeersveilige Schoolomgeving, financiële dekking uit uren

2013
Reconstructie van de Oranjelaan (tussen A28 en NS-station). Aanleg van moeilijk te overrijden middengeleider en afsluiten van aantal zijwegen voor gemotoriseerd verkeer € 750.000,- prioriteit hoog, dekking via Kadernota en BDU subsidie, nog niet sluitend

Inventarisatie van overlast/hinder voor voetgangers door gestalde fietsen tijdens
piekmomenten en de mogelijkheden om dit tegen te gaan, € 10.000,- prioriteit normaal, financiële dekking uit eigen uren

Rotonde-analyse ongevallenlocatie Verkeersweg – Stationslaan aan de hand van op te stellen checklist, eventueel aanvullend AVOC-analyse, inclusief reservering te nemen kleinschalige maatregelen (€15.000,-) € 20,000,- prioriteit hoog. Ongevallencijfers 2010 en 2011 analyseren en meenemen in planning voor de analyse, financiële dekking uit eigen uren



{jcomments on}Uitvoeren van parkeerverwijssysteem, PRIS-maatregelen, 1e fase € 120.000,- (van de totale €450.000,-), prioriteit hoog. Geraamd was €700.000,- bij opstellen GVVP. Onderzoek naar PRIS is afgerond, financiële dekking niet sluitend.


2014
Aanleg diverse fietsvoorzieningen in het stationsgebied in het kader van de herontwikkeling Stationsgebied. In het ideaalbeeld gaat het hierbij om twee fietsverbindingen (een fietsverbinding in de tunnel ‘door’ het stationsgebied tussen Oranjelaan en rotonde Westeinde – Westermeenweg en een fietstunnel op het huidige tracé tussen de Oranjelaan en de Stationslaan). Dekking is onderdeel van Randstadspoor en Regiocontract. Prioriteit normaal



Onderzoeken (met betrokkenen) van de mogelijkheid om te komen tot een stadsdistributiecentrum ten behoeve van het weren van vervuilende grote (vracht)auto’s uit de binnenstad (verschonen). Dit haalbaarheidsonderzoek combineren met een onderzoek naar de haalbaarheid van een regionaal distributiecentrum €50.000,- / prioriteit hoog. Financiële dekking uit uren, samen met afdeling Ruimte

Uitvoeren van parkeerverwijssysteem, PRIS-maatregelen, 2e fase € 330.000,- (van de totale €450.000,-), prioriteit hoog. Geraamd was €700.000,- bij opstellen GVVP. Onderzoek naar PRIS is afgerond, geen financiële dekking (via Kadernota)


Tunnel Oranjelaan



2015

Het aanpassen van de gemeentelijke infrastructuur vanwege de aanleg van de tunnel onder het spoor ter hoogte van het Westeinde (het aanpassen c.q. het verhogen van de capaciteit van de bestaande rotonde op het kruispunt Westermeenweg / Westeinde, het realiseren van veilige voet-/fietsoversteken op het Westeinde €500.000,- nog geen financiële dekking (Mogelijk) invoeren van achteraf betalen op Westeinde € 100.000,- prioriteit normaal

Opstarten verkenning parkeercapaciteit binnenstad 2018 en verder (nut en noodzaak gebouwde parkeervoorziening omgeving Westeinde) € 20.000,- prioriteit normaal, financiële dekking uit uren. Afstemmen op parkeeronderzoek uit 2012

Tunnel Deventerweg Harderwijk


Het wensenlijstje
Studie nut/noodzaak tunnel Deventerweg (mede in relatie tot het te realiseren fietsnetwerk en doorstroming van het verkeersnetwerk als geheel (zie bijlage ‘Relatie auto- en fietsstructuur’), inclusief realisatiekosten € 15.000.000,- prioriteit normaal. Voorlopig niet uitvoeren, zeker in afwachting van een tunnel voor al het verkeer in het Stationsgebied. Bovendien kan een tunnel in de Deventerweg extra verkeer aanrekken van de
N302

Opstarten doorlopend ‘parkeeronderzoek woonwijken’ € 20.000,- prioriteit normaal. Onderzoek voorlopig niet uitvoeren. Eerst opstellen Parkeernormennota


Overige
Uitvoeren van specifieke maatregelen in het kader van permanente verkeerseducatie, onder andere gericht op het gedrag van ouders van jonge kinderen, het gedrag van jonge kinderen (4-12 jaar), het gedrag van jonge bestuurders van auto’s (doelgroep in de leeftijd van 18 tot 24 jaar), fietsers (in de leeftijdsgroep van 12 tot 16 jaar), het gedrag van oudere weggebruikers (60+) en maatregelen met een specifiek doel en/of gericht op een specifieke doelgroep (zoals het houden van een jaarlijkse fietsverlichtingsactie, gevolgd door controles) € 0,- (jaarlijks budget voor aanwezig) prioriteit hoog

Bron: Gemeentet Harderwijk