Vertraging bestemmingsplan Stationsgebied

Station Harderwijk
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
De gemeente Harderwijk geeft de schuld aan Prorail dat er vertraging is ontstaan in de werkzaamheden voor het bestemmingsplan Stationsgebied. Waardoor de klankbordgroep pas na de zomervakantie uitgenodigd zal worden voor de eerste bijeenkomst. Ondertussen lobbyt Prorail druk bij Ermelo, Putten en Nijkerk om Randstadspoor te promoten..


Bestemmingsplannen
Prorail heeft een drukke agenda en komen zij de nodige oneffenheden op het spoor naar Randstadspoor tegen. Deze zullen eerst moeten worden weggeslepen, voordat de extra treinen naar Utrecht kunnen gaan rijden. Eerder was al bekend dat de treinen van de NS meer tijd nodig hebben om te stoppen bij stations. Zodoende dit enige aanpassing vergt in de dienstregeling en de Intercity Zwolle-Amersfoort niet in de knel komt met de extra treinen voor Randstadspoor. Daarnaast vragen de bewoners van Ermelo, Putten en Nijkerk de nodige tekst en uitleg over de langere wachttijden bij de spoorbomen. En lijkt hier ook daar een tunnel onder het spoor de beste oplossing. 

Goederenvervoer
Als spoorbeheerder zit Prorail ook nog met het goederenvervoer in de knel. Want zoals het er nu uitziet zullen deze lange goederentreinen, ook met de komst van de Hanzelijn via de Veluwelijn blijven rijden. De gemeenten tussen Zwolle en Amersfoort hebben hierover al de nodige vragen gesteld. Vooral willen zij opheldering over het langer vervoeren van gevaarlijke stoffen op de druk bereden spoorlijn.


Tunnelvisie
De nodige interne besluitvorming moet Prorail nog verwerken. Vooral hun voorkeursvariant voor het vervangen van de spoorbomen, moeten verschillende gemeenten gemotiveerd worden om hun bestemmingsplannen en begrotingen aan te passen voor een tunnel onder het spoor. Harderwijk kijkt nu al uit naar ten minste drie tunnels.