De verborgen geschiedenis van Harderwijk


Kopie van Weiburglaan-gasl 22-NH2 0291

Ruim dertig jaar strijden bewoners van Het Nachthok in Harderwijk voor een veilige Weiburglaan.  Want de voormalige Middenlaan, een zandweg was niet geschikt voor het toenemend aantal verkeersdeelnemers. Op gepaste wijze konden enkele Nachthokkers, burgemeester en de wethouder overtuigen van de noodzaak om de weg aan te passen aan de moderne tijd. Waardoor de bewoners van de Stadsweiden nu nog steeds gebruik kunnen maken van een vrijliggend fietspad en voetpad. 

.



Wij willen 30
Bewoners aan de Weiburglaan in Harderwijk, willen al jarenlang dat de weg een 30 km-zonering krijgt. Waarmee deKopie van eindelijk fietspadd langs weiburglaan verkeersveiligheid en leefbaarheid in en om de buurt Het Nachthok wordt verbeterd. Tevens schade te beperken aan de historische stadsboerderijen. Om dit te bereiken is er een hoger-beroepsprocedure gestart bij de Raad van State, die op woensdag 12 juni 2013 de zaak tijdens een openbare zitting in Den Haag zal behandelen. De indiener van het beroep, daagt het college van burgemeester en wethouders uit om een nu toch eens een besluit te nemen voor een duurzaam veilige oplossing.

Beschermd
In de geschiedenis van de Weibuglaan komt met regelmaat de naam Meindert de Vries voorbij ( 2010 overleden). Want zijn strijd bleef niet alleen bij het fietspad. Met de groei van het aantal nieuwe bewoners van Harderwijk. Kwam ook een toename van het openbaarvervoer over de Weiburglaan. Door de langs rijdende bussen trillen kopjes uit de kast en scheuren muren van de ruim honderd jaar oude boerderijen. Om de schade en overlast te beperken voor de bewoners van het Nachthok zijn er sinds 1987 schriftelijke afspraken met de vervoerders en gemeente, dat er geen lijnbussen over de Weiburglaan mogen rijden. Deze afspraken worden ook nog steeds gerespecteerd door de huidige vervoerders Connexxion en Syntus.

Kopie van nachthok-01-pb-1537-harderwijk-rLeefbaarheid
In de 21e eeuw strijden de bewoners om van de Weiburglaan een 30 km/u weg te maken. Helaas het huidige college heeft andere plannen voor ogen en is de 30 km-zonering onbespreekbaar. Voor de burger staat dan alleen nog de weg naar de rechter open om de verkeersveiligheid te verbeteren. Deze juridische route is 15 november 2010 ingezet. Maar strandde al gauw met een vonnis dat de rechter niet op de stoel van de bestuurder gaat zitten en minimaal de belangen afweegt. Ofwel als de gemeente zegt dat het veilig is, dan is het ook zo. Daarvoor hoeft zij niet het bewijs te leveren.

Toename verkeer Kopie van Weiburglaan Schildersnieuwsblad 13-8-1990
Of een gemeente alle vrijheid krijgt bij het nemen van verkeersbesluiten zal dus afhangen van het oordeel van de Raad van State. De Afdeling bestuursrechtspraak krijgt over de Weiburglaan een flink dossier voorgeschoteld. Waarin gesteld wordt dat de gemeente Harderwijk onvoldoende heeft gemotiveerd dat de verkeersveiligheid van Weiburglaan niet in gevaar is. Waarbij de gemeente ook niet alle belangen heeft afgewogen, waaronder de leefbaarheid en veiligheid van de bewoners van het Nachthok. Daarnaast heeft de indiener van het beroep verzocht ook te kijken naar een gedeelte van het Westeinde, waar het politiebureau en Landstede zijn gevestigd. Want ook hier is het verkeer aanzienlijk gegroeid en ontstaan hier dagelijks de nodige verkeersonveilige situaties.

Politieke onwil
De gemeente Harderwijk ontkent dat zij de bewoners van Het Nachthok aan het lijntje houdt en toezeggingen zijn gedaan om de verkeersveiligheid te verbeteren. De indiener van het beroep stelt, dat het college sinds 2003 beloofd om de Weiburglaan 'duurzaam veilig’ te verbeteren. Helaas de plannen worden elke keer uitgesteld en schrijft het college aan de Raad van State, “Er voor ieder onderwerp een tijd en een plaats is.” Helaas lijkt het erop dat 30 km zonering volledig onbespreekbaar is. Want tijdens de behandeling bij de Rechtbank Zutphen, melde gemeente dat het 30 km-dossier Weiburglaan al in 2010 is gesloten. Daarnaast schrijft de gemeente aan de hoogste bestuursrechter, “Een klankbordgroep stationsomgeving is niet opgericht om te discussiëren over nut en noodzaak van het al dan niet instellen van een 30 km/u zone in de Weiburglaan en/of Westeinde.” Het college heeft niet aangegeven wanneer 30 km-zonering wel bespreekbaar is.
Kopie van bus moet blokje om schildersnieuwsblad 1986 5 5
Burgerinititatief
De juridisch route om de verkeersveiligheid en leefbaarheid duurzaam van Het Nachthok te verbeteren is ingezet door Richard Schouten. Hij is sinds 2005 actief om het Nachthok een veilige plek op de Harderwijkse kaart te geven. In 2010 is zijn burgerinitiatief –Zone Het Nachthok- aangenomen door de gemeenteraad. Naast de procedure bij de Raad van State heeft hij beroep ingesteld tegen het gedoogbesluit voor een tijdelijke parkeerplaats van 350 auto's aan de Weiburglaan. Op 29 juli 2013 zal het beroep bij de Rechtbank Gelderland in het openbaar worden behandeld.

Lees meer over geschiedenis van de Weiburglaan in het krantenarchief .
Ga naar www.streekarchivariaat.nl

Reageren kan ook via www.nachthok.nl of Twitter @nachthok



Krantenknipsel: Schilders Nieuwsblad
foto's Robert J. Weiburglaan
ansichtkaart Weiburglaan : Streekarchivariaat.nl

middenlaan - weiubrglaan harderwijk small

Kopie van Baanweg -Weiburglaan





 

Gemeente Harderwijk wil geen veiliger Weiburglaan

Ruim dertig jaar strijden bewoners van Het Nachthok in Harderwijk voor een veilige Weiburglaan. 

Want de voormalige Middenlaan, een zandweg was niet geschikt voor het toenemend aantal verkeersdeelnemers. Op gepaste wijze konden enkele Nachthokkers, burgemeester en de wethouder  overtuigen van de noodzaak om de weg aan te passen aan de moderne tijd. Waardoor de bewoners van de Stadsweiden nu nog steeds gebruik kunnen maken van een vrijliggend fietspad en voetpad.


Wij willen 30

Bewoners aan de Weiburglaan in Harderwijk, willen al jarenlang dat de weg een 30 km-zonering krijgt. Waarmee de verkeersveiligheid en leefbaarheid in en om  de buurt Het Nachthok wordt verbeterd. Tevens schade te beperken aan de historische stadsboerderijen. Om dit te bereiken is er een hoger-beroepsprocedure gestart bij de Raad van State, die op woensdag 12 juni 2013 de zaak tijdens een openbare zitting in Den Haag zal behandelen. De indiener van het beroep, daagt het college van burgemeester en wethouders uit om een nu toch eens een besluit te nemen voor een duurzaam veilige oplossing.

 

Beschermd
In de geschiedenis van de Weibuglaan komt met regelmaat de naam Meindert de Vries voorbij ( 2010 overleden). Want zijn strijd  bleef niet alleen bij het fietspad. Met de groei van het aantal nieuwe bewoners van Harderwijk. Kwam ook een toename van het openbaarvervoer over de Weiburglaan. Door de langs rijdende bussen trillen kopjes uit de kast en scheuren muren van de ruim honderd jaar oude boerderijen. Om de schade en overlast te beperken voor de bewoners van het Nachthok zijn er sinds 1987  schriftelijke afspraken met de vervoerders en gemeente, dat er geen lijnbussen over de Weiburglaan mogen rijden. Deze afspraken worden ook nog steeds gerespecteerd door de huidige vervoerders Connexxion en Syntus.

 

Leefbaarheid
In de 21e eeuw strijden de bewoners om van de Weiburglaan een 30 km/u weg te maken. Helaas het huidige college heeft andere plannen voor ogen en is de 30 km-zonering onbespreekbaar. Voor de burger staat dan alleen nog de weg naar de rechter open om de verkeersveiligheid te verbeteren. Deze juridische route is 15 november 2010 ingezet. Maar strandde al gauw met een vonnis dat de rechter niet op de stoel van de bestuurder gaat zitten en minimaal de belangen afweegt.  Ofwel als de gemeente zegt dat het veilig is, dan is het ook zo. Daarvoor hoeft zij niet het bewijs te leveren.


 

 

Toename verkeer
Of een gemeente alle vrijheid krijgt bij het nemen van verkeersbesluiten zal dus afhangen van het oordeel van de Raad van State. De Afdeling bestuursrechtspraak krijgt over de Weiburglaan een flink dossier voorgeschoteld. Waarin gesteld wordt dat de gemeente Harderwijk onvoldoende heeft gemotiveerd dat de verkeersveiligheid van Weiburglaan niet in gevaar is. Waarbij de gemeente ook niet alle belangen heeft afgewogen, waaronder de leefbaarheid en veiligheid van de bewoners van het Nachthok. Daarnaast heeft de indiener van het beroep verzocht ook te kijken naar een gedeelte van het Westeinde, waar het politiebureau en Landstede zijn gevestigd. Want ook hier is het verkeer aanzienlijk gegroeid en ontstaan hier dagelijks de nodige verkeersonveilige situaties.

 

Politieke onwil

De gemeente Harderwijk ontkent dat zij de bewoners van Het Nachthok aan het lijntje houdt en toezeggingen zijn gedaan om de verkeersveiligheid te verbeteren. De indiener van het beroep stelt, dat het college sinds 2003 beloofd om de Weiburglaan 'duurzaam veilig’  te verbeteren. Helaas de plannen worden elke keer uitgesteld en schrijft het college aan de Raad van State, “Er voor ieder onderwerp een tijd en een plaats is.  Helaas lijkt het erop dat 30 km zonering volledig onbespreekbaar is. Want tijdens de behandeling bij de Rechtbank Zutphen, melde gemeente dat het 30 km-dossier Weiburglaan al in 2010 is gesloten.  Daarnaast schrijft de gemeente aan de hoogste bestuursrechter, “Een klankbordgroep stationsomgeving is niet opgericht om te discussiëren over nut en noodzaak van het al dan niet instellen van een 30 km/u zone in de Weiburglaan en/of Westeinde.”  Het college heeft niet aangegeven wanneer 30 km-zonering wel bespreekbaar is.

 

 

 

Burgerinititatief
De juridisch route om de verkeersveiligheid en leefbaarheid duurzaam van Het Nachthok te verbeteren is ingezet door Richard Schouten. Hij is sinds 2005 actief om het Nachthok een veilige plek op de Harderwijkse kaart te geven. In 2010 is zijn burgerinitiatief –Zone Het Nachthok-  aangenomen door de gemeenteraad. Naast de procedure bij de Raad van State heeft hij beroep ingesteld tegen het gedoogbesluit  voor een tijdelijke parkeerplaats van 350  auto's aan de Weiburglaan. Op 29 juli 2013 zal het beroep bij de Rechtbank Gelderland in het openbaar worden behandeld.

 

Lees meer over geschiedenis van de Weiburglaan in het krantenarchief .

Ga naar  www.streekarchivariaat.nl

 

Reageren kan ook via www.nachthok.nl  of Twitter @nachthok


Wachtkamer

Populair