De gemeente Harderwijk blijft samen met de provincie Gelderland vechten om een intercity status. De NS laat weten dat tot 2013 er geen intercity status verwacht hoeft te worden voor Harderwijk. Arco Sierts pleit voor uitbreiding van de stoptreindienst. De NS onderzoekt of dit mogelijk is.
Harderwijk verwerkte in 2007 dagelijks zo´n 5500 reizigers. De meeste intercity stations in Nederland verwerken veel meer reizigers. Al zijn er ook voorbeelden met minder reizigers, waar wel intercity´s stoppen. De NS laat in een brief aan de gemeente Harderwijk weten dat de bepaling van een intercity status niet alleen afhangt van onder meer het aantal in- en uitstappers, maar ook met name de verhouding doorgaande reizigers en in- en uitstappende reizigers belangrijk is. Vanwege het hoge aantal doorgaande reizigers vanuit de richting Zwolle naar de Randstad past een intercity status voor Harderwijk daarom niet in de visie van NS. De NS attendeert verder ook op de Tweede Kamer wens, die bij de dienstregeling 2007 pleitte voor een snellere verbinding tussen het Noorden en de Randstad. Een extra stop in Harderwijk zou de reistijd verlengen met 2 tot 3 minuten. Het spoorbedrijf laat weten dat er tot 2013 geen intercity status verwacht hoeft te worden. Nadien ontstaat er een nieuwe situatie, omdat veel doorgaande reizigers vanaf 2013 via de Hanzelijn zullen gaan.
Toch blijft Harderwijk tegen beter weten in vechten voor een intercity status. De gemeente vecht al jaren voor een intercity status, maar zonder succes. Met name de lokale VVD is er actief mee bezig, en heeft zelfs een speciale website opgezet: www.harderwijkintercity.nl. Een optie om alleen intercity´s in de spits in Harderwijk te doen laten stoppen, is eveneens door de NS verworpen.
De gemeente Harderwijk maakt zich samen met enkele andere gemeentes en de provincie Gelderland hard voor uitbreiding van Randstadspoor. Dit zou betekenen dat er vier maal per uur een stoptrein zou kunnen komen te rijden tussen Harderwijk en Utrecht. ProRail, NS, de provincie en betrokken gemeentes hebben overleg over dit voorstel. De NS onderzoekt de mogelijkheden.
Arco Sierts, werkzaam bij Alstom en ex-lid van Rover pleit voor een inhaal spoor bij Harderwijk. Tegenover De Stentor laat Siets weten dat door een inhaalspoor de intercity´s te Harderwijk niet meer langs het perron hoeven, waardoor het spoor aanzienlijk schuiner kan worden aangelegd. Daardoor zouden intercity´s niet meer hoeven af te remmen van 140 naar 100 kilometer per uur, zoals nu het geval is. Dit scheelt jaarlijks veel geld aan energie maar kan ook eventuele vertragingen op het traject goed maken. In het plan van Sierts is ook de mogelijkheid opgenomen een nieuw station te bouwen.
Bron: Treinreiziger.nl, 6 januari 2009Bron: Treinreiziger.nl, 6 januari 2009