Rover wil onderweg minder vaak stoppen

Intercity
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Flyer stationactie buitenSinds 2007 stoppen de stoptreinen Zwolle – Utrecht ook vanaf Amersfoort op alle stations. Wie van Harderwijk naar Utrecht wil reizen, stopt onderweg tien keer, of moet in Amersfoort overstappen en even wachten. Terwijl in het hele land een toename van het aantal treinreizigers kan worden vastgesteld, blijft op deze lijn het aantal reizigers gelijk. Relatief is er dus sprake van achteruitgang. Maar in de spitsuren zijn de treinen nog altijd heel vol. Op sommige momenten zelfs té vol.


Vanaf 2012 komt er ruimte op deze lijn, door de opening van de Hanzelijn Lelystad – Zwolle. Veel mensen zullen van ‘het noorden’ naar ‘het westen’ over deze lijn kunnen gaan rijden. NS wil dan samen met de provincies Gelderland en Utrecht een kwartierdienst met sprinters tussen Harderwijk en Utrecht realiseren (Randstadspoor). Dat is een goede zaak, vindt ook ROVER. Maar het probleem van het grote aantal stops blijft. De regionale afdeling Amersfoort van Reizigersvereniging ROVER wil dat de capaciteitsproblemen al eerder worden opgelost. Dit kan vrij eenvoudig door enkele intercity’s in de
spitsuren ook in Harderwijk te laten stoppen. De dienstregeling biedt daarvoor voldoende ruimte, waardoor ook doorgaande reizigers over hun hele reis niet langer onderweg zullen zijn. Daardoor ontstaat niet alleen een snellere verbinding met Amersfoort en het westen, maar ook in noordelijke richting.
Deze oplossing is zo eenvoudig, dat die ook tussentijds kan worden ingevoerd. Wij houden de vinger aan de pols en doen bij iedere gelegenheid pogingen deze oplossing ingevoerd te krijgen. 


Aldo Markus,
voorzitter regionale afdeling Amersfoort

Bron: flyer VVD 2009
Flyer stationactie-f-buiten