In de al lopende aanbesteding van nieuwe intercity’s die vanaf dienstregeling 2021 onder meer moeten kunnen rijden over zowel het conventionele spoor (HRN) als de HSL is een volgende stap gezet. De geselecteerde leveranciers zijn vandaag gevraagd te komen met offertes voor de nieuwe treinen die voorlopig worden aangeduid als de ICNG (Intercity Nieuwe Generatie). RFP-faseNS heeft in een eerdere fase van de aanbesteding (de zogeheten RFI-fase) vier leveranciers geselecteerd na een uitgebreid selectieproces waarbij rekening is gehouden met de lessen uit eerdere materieelprojecten. Deze week start de volgende fase in de aanbesteding (de zogeheten RFP-fase) waarbij daadwerkelijk offertes worden gevraagd voor de nieuwe trein. Hierna volgen nog de zogeheten ‘Best and Final Offer’ fase (BAFO) en de laatste fase waarin onderhandelingen plaatsvinden met de geselecteerde leverancier. De aanbesteding moet in 2016 worden afgerond.
EnkeldeksIn de specificaties voor de aanbesteding vraagt NS in totaal ca. 25.000 nieuwe zitplaatsen in de basisorder met de optie om meer treinen te kunnen bestellen. Het gaat om de eerste generatie enkeldeks intercity’s die toegankelijk wordt met bijvoorbeeld een rolstoel, dus zonder treden bij de instap. Een deel van de nieuwe treinen moet zowel op de HSL als conventioneel spoor (het zogeheten Hoofdrailnet) kunnen rijden. Ze voldoen aan de strengste Europese eisen en moeten onder meer voorzien zijn van het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS en zo duurzaam mogelijk zijn.
VervangingDe nieuwe treinen gaan een deel van de reguliere intercity’s vervangen op termijn. Ook zullen ze deels de Traxx-locomotieven met rijtuigen die nu op de HSL rijden gaan vervangen. De instroom van de nieuwe treinen zorgt er verder voor dat de HSL efficiënter wordt benut dan aanvankelijk beoogd en ook dat de frequentie op sommige trajecten kan worden opgevoerd (Programma Hoogfrequent Spoor; PHS). Het gaat voor de reiziger om gloednieuwe comfortabele treinen die van alle gemakken zijn voorzien (stopcontacten, Wi-Fi, een zuinig klimaatbeheersingssysteem, rolstoeltoegankelijk toilet, etc.). Op het hele aanbestedingsproces hebben uitgebreide (externe) audits plaatsgevonden mede op verzoek van de concessieverlener (Ministerie van IenM) en de aandeelhouder van NS (Ministerie van Financiën).
Intercity Nieuwe Generatie
Typography
- Smaller Small Medium Big Bigger
- Default Helvetica Segoe Georgia Times
- Reading Mode