De afgelopen vijf maanden reden tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal al schoonmakers mee op de trein. Ze halen tijdens de rit zoveel mogelijk los vuil op, legen prullenbakken en verwijderen storende vlekken van vloeren, ramen en tafeltjes. Op deze manier hebben de schoonmakers op de eindpunten van het traject voldoende tijd voor gerichtere schoonmaak, zoals het reinigen van de toiletten, wissen van vloeren en het aanvullen van sanitaire artikelen.
Vanaf vandaag reizen schoonmakers mee op vier belangrijke trajecten in Nederland: Den Helder–Nijmegen, Alkmaar–Maastricht, Amsterdam–Dordrecht en Lelystad–Vlissingen. Bijna 1/3 van alle treinreizigers maakt dagelijks gebruik van deze lijnen. Reizigers die tussen de ochtend- en avondspits reizen, ervaren dat tijdens de treinreis al wordt schoongemaakt en los vuil wordt verwijderd. Vervolgens hebben schoonmakers op de eindpunten van deze trajecten meer tijd voor gerichtere schoonmaakklussen.
Sinds de inzet van Care on Track, beoordelen reizigers de treinreis als schoner, comfortabeler, sfeervoller en met vriendelijk personeel. Ook NS-treinpersoneel reageert positief op de zichtbare aanwezigheid van schoonmakers op de trein: Michel Möller, directeur Hago Rail Services: “Naast reizigers, zijn ook de conducteurs, de gastheren op de trein, er over te spreken dat ‘hun’ trein al tijdens de reis schoner wordt. Deze waardering motiveert onze schoonmakers om hun werk goed te doen.”
Tevreden reizigers
Voor NS reden om Care on Track uit te breiden naar deze vier belangrijke trajecten. Joost van der Bijl, manager Landelijk Bureau Reiniging: “De komende tijd willen we onderzoeken of Care on Track ook op deze trajecten dezelfde positieve resultaten oplevert als tijdens de pilot. Wij vinden het belangrijk dat onze reizigers tevreden zijn over de reinheid van de treinen.”